Her er informasjonen om det å avslutte medlemskap.
Ofte stilte spørsmål
Avslutte medlemskap
Sikker på at frys ikke er et alternativ?
Det kan være lurt å undersøke våre fryskriterier før du sier opp medlemskapet. Er du gravid, har skade eller lignende er det mulig å fryse medlemskapet.
Hvis du ønsker å gå videre til avslutning av medlemskapet, må vi ha dette skriftlig via signering av oppsigelsesskjema ved oppmøte i resepsjonen eller på mail.
Det er en måneds oppsigelsestid fra første månedsskifte etter at vi har mottatt oppsigelsen her på senteret. Har du bindingstid, kan medlemskapet først stoppes når denne utløper.
Du vil motta bekreftelse på oppsigelsen på e-post eller sms når denne er registrert. Mottar du ikke en bekreftelse innen 14 dager etter at din oppsigelse er levert, må du ta kontakt med Spenst Alta.
Oppsigelsestid
Oppsigelsestiden er én (1) måned, regnet fra førstkommende månedsskifte.
Dette betyr at medlemskapet vil vare ut påfølgende måned etter at oppsigelsen er gitt til Spenst Alta. Sier du for eksempel opp i januar (uavhengig av dato), vil medlemskapet løpe ut februar dersom du ikke har bindingstid.
Vær oppmerksom på at dersom du har bindingstid vil medlemskapet løpe ut bindingstiden ved oppsigelse.
Angrerett
Du har rett til å angre medlemsavtalen ved å gi skriftlig beskjed til Spenst Alta innen 14 dager etter inngåelse av medlemsavtalen.
Du kan benytte deg av angreretten ved å sende mail eller komme i resepsjonen å fylle ut et skjema. Har du kjøpt medlemskapet på nett kan du benytte deg av angrerettskjemaet du fikk tilsendt på mail.
Trekke oppsigelsen
Så hyggelig at du ønsker å fortsette treningen sammen med oss!
For å re-aktivere og kansellere oppsigelsen av ditt medlemskap, send et svar i retur på bekreftelsen du mottok på e-post, eller ta kontakt på epost, så skal vi hjelpe deg videre med treningen.
Forskjellen mellom bindingstid og oppsigelsestid
Bindingstid
Bindingstid betyr at du må betale minimum 12 månedlige medlemsavgifter før medlemskapet kan sies opp. Dette er noe du avtaler når du inngår medlemskapet. Dersom du sier opp etter at bindingstiden har utløpt, vil det være en oppsigelsestid.
Har du valgt et medlemskap uten binding, vil det fremdeles være en oppsigelsestid.
Oppsigelsestid
Oppsigelsestiden betyr at medlemskapet vil vare ut påfølgende måned etter at oppsigelsen er gitt til Spenst Alta. Sier du for eksempel opp i januar (uavhengig av dato), vil medlemskapet minimum løpe ut februar.
Kan jeg si opp medlemskapet mitt i bindingstiden?
Det er kun under særskilte omstendigheter at bindingstiden kan brytes.
Binding kan brytes ved;
- Langvarig sykdom som kan dokumenteres
- Flytting ut av Alta. Dette må dokumenteres med enten flyttemelding fra Posten, skjermbilde fra Altinn eller adresseendring i Folkeregisteret, evt bekreftelse på skoleplass.
- Soningsforhold som går ut over din bindingstid. Dokumentasjon kan sendes via fullmaktshaver.
Du kan levere oppsigelse mens du ennå har bindingstid, da vil medlemskapet avsluttes når bindingstiden er over..
Kan jeg slippe oppsigelsestiden?
Kun ved dokumentert sykdom kan oppsigelsestiden fjernes. Dokumentasjon kan for eksempel være et skriv fra legen eller annen behandler som sier at du ikke lenger er i stand til å benytte ditt medlemskap, og perioden må være lengre enn oppsigelsestiden.
Ved oppsigelse ved dokumentert sykdom vil medlemskapet stoppes med umiddelbar virkning og beløp som eventuelt er forhåndsbetalt vil bli tilbakebetalt.
Jeg har sagt opp medlemskapet, men blir fortsatt fakturert.
Dette kan være årsaken til at du fremdeles blir fakturert:
- Du har fremdeles bindingstid. Hvis du fremdeles har bindingstid, vil du fortesette å betale for medlemsavgiften din inntil denne utløper.
- Du står som ansvarlig betaler for noen andre. Hvis du betaler for andre, vil du fortsette med dette så lenge betalingsavtalen gjelder eller inntil medlemskapet du betaler for sies opp.
- Du betaler din siste faktura den 20. i oppsigelsesmåneden. Dvs at hvis du sa opp i januar er februar siste betalingsmåned..
- Ditt medlemskap er ikke avsluttet. Registrer din oppsigelse eller kontakt oss. Har du sagt opp, og ikke mottatt svar fra oss innen 14 dager må du selv ta kontakt med oss for å sjekke hva som har skjedd.