Her finner du svar på det aller meste av spørsmål innen betaling og avtalegiro
Ofte stilte spørsmål
Opprett avtalegiro
For å opprette avtalegiro kan du enkelt gjøre dette her
Det kan ta ca. tre (3) virkedager før AvtaleGiroen blir bekreftet aktiv av NETS og overført til Spenst Alta. Papirfaktura som allerede er generert må betales og kan ikke reverseres. AvtaleGiroen vil da først tre i kraft fra kommende måned.
Endre kontonummer på avtalgiro
For å endre kontonummer på avtalegiro må du gjøre følgende:
- Du kan først gå inn i nettbanken og sjekke om det enkelt lar seg gjøre å bare endre kontonummer der.
- Skal du bytte bank eller det ikke gikk an å endre det i nettbanken må du slette avtalegiroen du har pr i dag, enten i nettbanken eller ringe banken du har den aktive avtalegiroen i.
Deretter oppretter du ny avtalegiro her:
Får du beskjed om at du allerede har en aktiv avtalegiro må du vente noen dager før du prøver igjen, det kan ta ca. tre (3) virkedager før det blir registrert at avtalegiroen er slettet i systemet vårt.Den nye avtalegiroen vil tre i kraft fra kommende måned. Fakturaer/avtalegiro-trekk som allerede er generert vil ikke reverseres, og må betales.
- Du kan først gå inn i nettbanken og sjekke om det enkelt lar seg gjøre å bare endre kontonummer der.
Endre ansvarlig betaler for et medlemskap
Dersom en annen person enn hva som er registrert i dag skal stå som ansvarlig betaler for et medlemskap, må en skriftlig henvendelse sendes fra personen som skal overta betalingene sammen med følgende opplysninger til oss på mail:
- Fult navn
- Fødselsdato
- Adresse
- Telefonnummer
- E-postadresse
Vær oppmerksom på at du ved å stå som ansvarlig betaler for et medlemskap forplikter deg til våre vilkår for betaling av medlemskap. Ny avtalegiro må også opprettes, og du vil motta informasjon om dette per e-post eller sms når vi bekrefter endringen av ansvarlig betaler.
Fakturaer/avtalegirotrekk som allerede er generert vil ikke reverseres, og må betales av nåværende ansvarlige betaler.
Dersom det er et ungdomsmedlem som har fylt 18 år og foresatt som ansvarlig betaler er det nok at foresatt gir oss beskjed om at medlemmet selv skal overta ansvaret for betalingen.Avtalegiroen er aktiv, men trekket går ikke igjennom
Dersom avtalegiroen din er aktiv og du kan se at det ligger et trekk som ikke har gått gjennom, kan årsaken være et av følgende:
- Du har satt for lav beløpsgrense på avtaleiroen. Gå inn på avtalegiroen i din nettbank og sjekk beløpsgrensen. Beløpsgrensen må være høyere enn beløpet som skal trekkes. Selv etter forfall er det mulig å heve beløpsgrensen og endre forfallsdato frem i tid for at trekket likevel skal gå gjennom. Påse at du også hever beløpsgrensen på selve avtalen, ikke bare det ene trekket som ligger til forfall.
- Det er ikke dekning på kontoen.
Er du usikker på hvorfor trekket ikke har gått igjennom ved aktiv avtalegiro, ta kontakt med din bank.
Hvis du ikke mottar trekk på avtalegiroen, betyr dette at avtalegiroen ikke har blitt bekreftet til Spenst Alta, og vi anbefaler derfor at du tar kontakt med oss hvis du har mottatt faktura to måneder på rad etter å ha aktivert denne.
E-postHvorfor har jeg mottatt en betalingspåminnelse på sms?
Dersom du har mottatt en betalingspåminnelse på SMS, kan det bety at vi ikke har mottatt din betaling til forfall.
SMS’en genereres den 27. i måneden og dersom du har gjort en betaling som ikke kom oss i hende innen dette har du likevel mottatt en SMS, men kan se bort fra denne.
Har du betalt og likevel fått SMS, sjekk først at du har benyttet riktig betalingsinformasjon. Har du gjort dette kan du se bort fra SMS’en.
Har du ikke betalt fakturaen bør du gjøre det straks du har mottatt betalingspåminnelsen for å unngå purregebyr.Jeg har opprettet avtalegiro, men får fremdeles faktura
Det kan være to årsaker til dette:
- Faktura var allerede generert før avtalegiroen ble godkjent av banken din. Du vil i så fall motta avtalegirotrekk fra og med neste måned.
- AvtaleGiroen er ikke godkjent av banken ennå.
Fakturaen må i begge tilfeller betales.
Dersom du også neste måned mottar faktura i posten, ta kontakt med resepsjonen og vi vil sjekke om du har benyttet riktig konto- og KID-nummer for å opprette avtalegiroen. Dersom du har benyttet korrekt betalingsinformasjon må din bank hjelpe deg videre
Kvittering for betalt faktura
Forfallsdato
Vår forfallsdato for privatmedlemskap er den 20. hver måned.
For bedrifter (ikke medlemmer med bedriftsavtale), er forfallsdatoen den 25.hver måned.Hvorfor har første faktura et høyere beløp enn medlemsavgiften min?
Betalingen ved registrering avhenger av når i måneden du kjøper ditt medlemskap. Årsak til at vi må ta en ekstra måned i forskuddsbetaling, er treghet i opprettelsen av avtalegiro i Nets.
Eksempel: Melder du deg inn 15. januar, betaler du for trening 15. januar til 31. januar + hele februar. Første trekk fra avtalegiro vil da være den 20. mars som er betaling for mars måned.
Ved innmelding tilkommer også et etableringsgebyr på kr. 149,- (engangsbeløp).
Hvorfor har jeg mottatt et inkassovarsel?
Hvis du har mottatt et inkassovarsel har vi ikke mottatt din betaling innen forfall. Inkassovarsel sendes 14 dager etter forfall på medlemsavgiften, og er et varsel om at hvis du ikke betaler innen gitt frist vil det gå til inkasso. Et inkassovarsel er ikke det samme som inkasso, det er kun et varsel.
Hvorfor har jeg mottatt brev om inkasso?
Dersom du har mottatt et brev om inkasso fra Remind betyr det at vi verken har mottatt betaling på faktura eller avtalegiro, etter å ha sendt deg SMS-purring (om du har ditt mobilnummer registrert hos oss), eller etter at Remind har sendt deg et inkassovarsel.
Dersom du mener å ikke ha mottatt noen av disse, må du sjekke om vi har korrekt kontaktinformasjon.
Vi minner om at du ved adresseendring, plikter iht. medlemskontrakten å informere oss om dette slik at vi kan sende deg faktura til riktig adresse.
Jeg har mottatt en faktura med større beløp enn forventet
Når du mottar en faktura i posten, vil det være et fakturagebyr på 33 kroner. Stemmer da summen?
Dersom du fremdeles ikke får det til å stemme kan en av årsakene være;
- Du har nylig åpnet frys av ditt medlemskap tidligere enn avtalt. Du vil da bli fakturert fra dagen du åpner medlemskapet og ut kommende måned på første mulige faktura/avtalegirotrekk, og beløpet vil være høyere enn normalt.
- Du har nylig endret ditt medlemskap til en høyere medlemspris. Du vil da bli fakturert for det nye medlemskapet fra dagen det ble endret til ut kommende måned på første mulige faktura, og beløpet vil være høyrere enn normalt.
- Vi har gjennomført vår årlige konsumprisindeks justering av ditt medlemskap hos oss ref. medlemskontraktens medlemsvilkår.
- Hvis dette ikke stemmer, ta kontakt med resepsjonen.
Jeg mottar ikke faktura i posten
Vennligst kontroller at du er registrert med korrekt navn og adresse ved å kontakte resepsjonen.
Dersom opplysningene er feil, må vi oppdatere adressen din. Husk også at du må ha navn på postkassen din.
Har du nylig flyttet kan Posten ha videresendt posten for deg gratis i 3 måneder. Etter dette vil post sendes til adressen du er registrert på hos oss.
Sjekk også om fakturaen kan ha kommet i Digipost.