Yinyoga, bindevev, stretch,

En rolig, avslappende time hvor vi jobber med å slippe spenninger, stress og emosjoner i kroppen. Yogastretch kalles også for yinyoga. Yinyoga er en restorativ og terapeutisk yogastil som handler om å gi seg hen og slippe kontrollen for å roe kropp og sinn. Det er en motvekt til de yang-baserte, mer fysisk krevende yogaformene. 

Yinyoga kjennetegnes av passive øvelser med en lett myk strekk.

  • Beskrivelse

Timen starter alltid med fokus på pusten - enten sittende eller liggende. 
Hver posisjon holdes i minimum 60 sekunder opptil 5 minutter, hvilket gir oss tid til å roe sinnet. I yinyogaen ønsker vi å komme inn i kroppens fascia/bindevev istedenfor musklene. Derfor holder vi en mellomdyp strekk over lengre tid. Vi søker etter å tøye og åpne i dyptgående muskulatur, bindevev og ledd/leddbånd, i tillegg til å fjerne blokkeringer av selve bindevevet. I løpet av timen er det et stort fokus på individuell reise, viktigheten av alternativer og modifiseringer av stillinger slik at det tilpasses alles nivå. Timen avsluttes med en god avspenning. 
Instruktøren har forskjellig fokus fra gang til gang, slik at du vil oppleve at timene kan være forskjellige med tanke på valg av stillinger. 

Bindevevet er vårt aller største sensoriske organ og lagrer, ifølge yogafilosofien, mange fysiske og følelsesmessige spenninger.

  • Hvem passer timen for

Formiddagstimen er spesielt tilpasset eldre som ønsker å gjøre noe med bevegeligheten sin, men timen passer uansett for alle, om du er ny med yoga eller har praktisert før vil du få alternativer til øvelsene utifra din kropp og ditt nivå. Her vil du føle mestring og få gode verktøy mot stress, øke styrke, konsentrasjon og mentalt fokus.
Du vil føle deg roligere, men samtidig mer opplagt etter klassene fordi du får flyten tilbake i systemet ditt. Timene er perfekt om du har behov for å fylle på med energi, finne roen og lettheten i kroppen.
Trener du hardt i annen sport er det veldig lurt med denne typen bindevevsstrekk. Du får bedre flyt og smidighet i kroppen så du kan yte bedre og motvirke skader i den sporten du utøver. Fint for blant annet fotballspillere, skiløpere, og syklister.

Hva som foregår inne i oss når vi ikke skal noe sted, når vi ikke har noe vi må gjøre. 


Til booking   

Se andre gruppetimer