Her finner du alt du trenger å vite vedrørende frys.
Ofte stilte spørsmål
Hvilke regler gjelder for frys?
Medlemskapet kan fryses av følgende grunner:
- Sykdom som er dokumentert ved legeattest og som medfører at man ikke kan trene.
- Svangerskap som medfører at man ikke kan eller ønsker å trene.
- Utstasjonering i jobb eller studie som er dokumentert.
- Militærtjeneste som er dokumentert
- Borteboerstudenter som skal på jule/påske eller sommerferie. Må føre hjemadressen på fryssøknaden, trenger ikke annen dokumentasjon. Kan fryse en måned i forbindelse med jule- og påskeferie og 3 måneder i perioden 01.06.-.01.09.
- Junior- og seniormedlemskap kan fryses uten dokumentsjon
- Det gis ikke frys eller fritak for betaling ved ferieavvikling, med unntak av reise som varer over 2 måneder og som kan dokumenteres (kan være ferie).
- Frys kan ikke tilbakeføres. Frys av medlemskap må være fastsatt og godkjent før frysperioden starter, og dokumentasjon må følge fryssøknaden.
- Frys gjelder minst 1 måned og maksimum 12 måneder. Fryses fra dato til dato.
- Bindingstiden forskyves like mange måneder som medlemskapet fryses slik at medlemskapets varighet blir 12 betalende måneder.
- Betaling kan avvike fra frysperiode, men utgjør like mange måneder.
- Frys er ikke godkjent før man mottar bekreftelse fra Spenst Alta.
-
Ved oppsigelse under frysperiode bortfaller ikke din oppsigelse måned/periode.
Åpne frys tidligere
Jeg har søkt om frys, men ikke fått svar.
Vi mottar mange fryssøknader som fører til at behandlingstiden periodevis kan bli noe lengre. Vi tar uansett utgangspunkt i datoen henvendelsen er sendt for å legge inn frysperioden.
Dersom du har betalt en medlemsavgift for en periode vi senere legger inn frys for, vil du få denne kreditert. Ikke la være å betale en medlemsavgift før du har fått en bekreftelse fra oss om at fryseperioden er innvilget. Da vil du motta purring. Overskytende betaling kommer deg automatisk til gode i det medlemskapet gjenåpnes.
Skulle det likevel ta lang tid uten at du har fått svar, ta kontakt med oss for å forsikre deg om at fryssøknaden er kommet frem.
Når åpnes mitt fryste medlemskap?
Du finner informasjon om når medlemskapet ditt vil åpnes i bekreftelsen du mottok på behandlet frysskjema.
Dagen før medlemskapet ditt åpnes vil du motta en sms fra oss.
Ønsker du å åpne medlemskapet ditt tidligere enn planlagt, kan vi avbryte frysperioden i resepsjonen når du kommer innom for å trene. Vær oppmerksom på at betalingen vil starte fra datoen medlemskapet åpnes igjen, og at neste faktura/avtalegiro-trekk kan være høyere enn vanlig.
Kan andre bruke mitt medlemskap istedenfor å fryse det?
Ditt medlemskap er personlig og kan ikke benyttes av andre. Dersom du låner bort kortet ditt kan medlemskapet sperres. Så lenge medlemskapet ditt er fryst, kan ikke medlemskapet benyttes.
Hvordan kan jeg forlenge frysperioden på mitt medlemskap?
Ved behov for forlengelse av frysperioden, må ny skriftlig frysskjema med vedlagt dokumentasjon sendes oss innen utgangen av inneværende frysperiode.
Ettersom vi makulerer/sletter dokumentasjon som tidligere er sendt inn må ny dokumentasjon sendes.